Waarom we spamfilters nodig hebben!

Waarom we spamfilters nodig hebben!

Hoewel we ons concentreren op het vermijden van spamfilters, is het belangrijk om te zien hoe essentieel ze zijn voor bedrijven. Uit onderzoeken blijkt dat ongeveer de helft van alle e-mails als spam wordt beschouwd en meer dan 90 procent van de malware wordt via spam-e-mails verspreid. Zo blokkeerde Gmail in 2020 meer dan 100 miljoen phishing-e-mails met hun filtersysteem. Statistieken van september 2020 tonen aan dat er dagelijks wereldwijd 88 miljard spam-e-mails werden verzonden.

Het is daarom cruciaal om e-mails te filteren om te voorkomen dat onze mailboxen vol raken met irrelevante en mogelijk gevaarlijke e-mails, zoals phishing. Het filteren van ongewenste e-mails zorgt er ook voor dat het overzicht blijft over belangrijke e-mails. Ook is het natuurlijk zo dat aanbieders van e-maildiensten (Microsoft, Google, Yahoo etc.) commercieel belang hebben bij het behouden van gebruikers, en een effectief spamfilter draagt hieraan bij.

Hoe Spamfilters Werken & Type Spamfilters

Spamfilters variëren in ontwerp afhankelijk van de e-mailprovider, maar over het algemeen zijn er verschillende types die verschillende signalen en scores gebruiken om een e-mail als spam te classificeren en naar de spam map te sturen. 

Voorbeelden hiervan zijn:


  • Bayesiaanse filters en andere filters die verdachte woordpatronen en frequenties in berichten identificeren.
  • Blokkeer filters die e-mails van afzenders op een lijst van bekende spammers blokkeert en verwijderd.
  • Inhoudsfilters bestuderen de inhoud van een e-mail met betrekking tot taalgebruik, zoals woorden die vaak door spammers worden gebruikt (bijvoorbeeld 'speciale aanbieding', 'korting') en ongepaste taal.
  • Headerfilters beoordelen de legitimiteit van een e-mail op basis van kenmerken van de e-mailheader, zoals het IP-adres en de afkomst van de mail.
  • Regelgebaseerde filters passen door gebruikers ingestelde regels toe op binnenkomende e-mails om te bepalen of ze naar de spam map worden gestuurd in plaats van naar de inbox.


E-mail voorbij de spamfilter krijgen

De meeste van ons zijn geen spammers, maar hebben legitieme marketing-, zakelijke en persoonlijke berichten. We willen dat die op zijn minst hun doel bereiken en hopelijk gelezen worden. Manieren om e-mails langs spamfilters te krijgen, omvatten verschillende methode:


  • Whitelisting: Vraag bekende contacten om je e-mailadres te whitelisten in hun spamfilter, of om je adres aan hun contactenlijst toe te voegen.
  • Gebruik van Sender Policy Framework (SPF), Domain Keys Identified Mail (DKIM), en DMARC voor e-mailauthenticatie, wat technische manieren zijn om aan te tonen dat je e-mails legitiem zijn.
  • Vermijd het gebruik van spam-triggerwoorden in de kop en inhoud van een e-mail, zoals 'kopen', 'verdubbel je', 'XXX', 'Winactie', ' Maak nu kans', etc.
  • Personaliseer e-mails, bijvoorbeeld door de voornaam van de ontvanger te gebruiken.
  • Vermijd vreemde opmaak, ongebruikelijk gebruik van interpunctie of vreemd geformatteerde lettertypen, die vaak indicaties zijn van spam. Ook wordt HTML nog wel eens als spam gezien
  • Houd je e-mailbezorging percentage hoog: houd je e-maillijst schoon door inactieve gebruikers en ongeldige e-mails te verwijderen, zorg dat e-mails voldoen aan huidige web wetten, en voeg boeiende tekst toe waarmee de mail ook daadwerkelijk gelezen wordt.


Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De vele verschillende factoren die spamfilters gebruiken om spam te herkennen en te isoleren zijn gunstig voor ons allemaal, maar kunnen het soms moeilijk maken om zakelijke e-mails effectief te ontwerpen en onder de aandacht te brengen. Door aandacht te besteden aan basisregels en -controles (zoals spelling, grammatica, opmaak, links, personalisatie, en het vermijden van spam-triggerwoorden) en het gebruiken van een legitiem e-mailaccount of -platform met een schone lijst, leg je een solide basis om spamfilters te passeren. Het overwegen van SPF, DKIM en DMARC is eveneens waardevol (eigenlijk wel een moetje tegenwoordig). Het is belangrijk om een optimale return on investment te behalen. Het ontwerpen van een goede e-mail is daarom essentieel en misschien wel lastiger dan de meeste denken.

Over de schrijver
Inmiddels meer dan 15 jaar werkzaam in IT. Ik hou ervan om ondernemingen mee op reis te nemen naar hun ideale IT werkomgeving. Ik hou echt rekening met het balans tussen gebruik en beveiliging waarbij veiligheid bij mij hoog in het vaandel staat. Wil je meer over mij weten stuur mij dan gerust een bericht via Linkedin of stuur mij een email.
Reactie plaatsen